A Katedralskolan International Baccalaureate programja az
1968-ban alapított svájci nonprofit oktatási alapítvány, az International
Baccalaureate® alapértékei és missziója szerint működik.
MISSZIÓ
Az IB célja az, hogy olyan érdeklődő, hozzáértő és
gondoskodó, felelősségteljes fiatalokat neveljen, akik segítenek megteremteni egy
jobb és békésebb világot a kultúrák közötti megértés és egymás iránti tisztelet
segítségével. (The school aims to develop inquiring, knowledgeable and caring
young people who help to create a better and more peaceful world through
intercultural understanding and respect.)
A különböző
országokban működő IB programok közös stratégiája az, hogy bátorítják a
diákokat abban, hogy legyenek aktív, szenvedélyes és egész életen át tanuló emberek,
akik megértik, hogy más népeknek és embereknek, saját különbözőségük mellett is
lehet igaza. Vagyis egymás megértése, megismerése, elfogadása a legfontosabb,
valamint annak tudata, hogy mindig lehet új és új dolgokat megtanulni,
kitalálni, fejleszteni. Nincs egyetlen helyes út, eljárás, életmód, viselkedés,
és a nagy felfedezők, feltalálók, újítók, művészek, gondolkodók mindegyike
visszautasította az elvárt és elfogadott tudás egyedüli érvényét, és azt tudta
(úgy és olyan formában), ahogy csakis ő tudta. A nagy felfedezők, feltalálók,
újítók, művészek, gondolkodók az egész életen át tartó aktív tanulás példaképei
is lehetnek.
Tulajdonképpen a világ bármely országának bármely
iskolája csatlakozhat ehhez az alapítványhoz, ha vállalja a program magas
szintű működtetését, és osztja az alapítvány értékeit. Ugyanakkor a több, mint
120 országban működő iskolák mindegyike saját profillal is rendelkezik, igazodva
az adott ország oktatási rendszeréhez. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy a
diákoknak az országos teszteket, felméréseket, érettségi típusú vizsgákat is
teljesíteniük kell.
Magyarországon öt helyen működik ez a program. Itt: http://www.ibo.org/school/search/index.cfm?programmes=&country=HU®ion=&find_schools=Find
IB CODE
Manapság nagy divat code-ról beszélni, ami leggyakrabban
valamiféle dress code, elvárt ruházat, esetleg egyenruha, kitűző, jelvény, ez
meg az használata. A code az összetartozást jelzi, a „mi” tudatát fejleszti.
A Katedralskolan dress code-ja nem kívül, hanem belül
(szellemben, észben, szívben, lélekben) viselhető szellemi ruházat. Egyszerű és
folyamatosan alkalmazandó értékek, etikai normák, szabályok sora, ami az iskola
által elvárt attitűdöket igyekszik kifejleszteni.
A valódi cél az, hogy a diákok igyekezzenek: érdeklődők, tájékozottak, gondolkodók, jól kommunikálók, elvszerűek, nyitottak, gondoskodók, kockázatvállalók, kiegyensúlyozottak, reflektívek lenni.
A valódi cél az, hogy a diákok igyekezzenek: érdeklődők, tájékozottak, gondolkodók, jól kommunikálók, elvszerűek, nyitottak, gondoskodók, kockázatvállalók, kiegyensúlyozottak, reflektívek lenni.
A félév elején
megkapott CODE pedig így szól:
Légy ott időben.
A szükséges anyagok és eszközök legyenek nálad.
Azt tegyed, amit épp tenned kell.
Legyél barátságos másokkal.
Tervezd meg tanulmányaidat.
Tartsd be a határidőket.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a rengeteg projektmunka,
prezentáció, kreatív írás feladat, referátum, házi dolgozat, mini tanulmány,
laborjelentés teljesítése mellett igen fontos az is, hogy az órákon vitatkozzanak
egymással a gyerekek. Megvitassák
eredményeiket, kifejtsék véleményüket, érveljenek gondolataik mellett,
ugyanakkor legyenek mindig a nyitottak a másik véleménye iránt, és tiszteljék
egymást. A tanárok arra kíváncsiak, hogy mit tudnak a diákok, és nem azt
keresik, hogy mit nem tudnak. Ha pedig valaki valamiben gyengének mutatkozik,
akkor segítséget kap ahhoz, hogy fejlessze önmagát. Az iskola biztonságos hely. A fiam szárnyakat
kapott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése