2013. december 12., csütörtök

IB Code avagy ÉRTÉKEK és ETIKA a GIMNÁZIUMBAN





A Katedralskolan International Baccalaureate programja az 1968-ban alapított svájci nonprofit oktatási alapítvány, az International Baccalaureate® alapértékei és missziója szerint működik.

 



MISSZIÓ

Az IB célja az, hogy olyan érdeklődő, hozzáértő és gondoskodó, felelősségteljes fiatalokat neveljen, akik segítenek megteremteni egy jobb és békésebb világot a kultúrák közötti megértés és egymás iránti tisztelet segítségével. (The school aims to develop inquiring, knowledgeable and caring young people who help to create a better and more peaceful world through intercultural understanding and respect.)

 A különböző országokban működő IB programok közös stratégiája az, hogy bátorítják a diákokat abban, hogy legyenek aktív, szenvedélyes és egész életen át tanuló emberek, akik megértik, hogy más népeknek és embereknek, saját különbözőségük mellett is lehet igaza. Vagyis egymás megértése, megismerése, elfogadása a legfontosabb, valamint annak tudata, hogy mindig lehet új és új dolgokat megtanulni, kitalálni, fejleszteni. Nincs egyetlen helyes út, eljárás, életmód, viselkedés, és a nagy felfedezők, feltalálók, újítók, művészek, gondolkodók mindegyike visszautasította az elvárt és elfogadott tudás egyedüli érvényét, és azt tudta (úgy és olyan formában), ahogy csakis ő tudta. A nagy felfedezők, feltalálók, újítók, művészek, gondolkodók az egész életen át tartó aktív tanulás példaképei is lehetnek.

Tulajdonképpen a világ bármely országának bármely iskolája csatlakozhat ehhez az alapítványhoz, ha vállalja a program magas szintű működtetését, és osztja az alapítvány értékeit. Ugyanakkor a több, mint 120 országban működő iskolák mindegyike saját profillal is rendelkezik, igazodva az adott ország oktatási rendszeréhez. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy a diákoknak az országos teszteket, felméréseket, érettségi típusú vizsgákat is teljesíteniük kell.


IB CODE



Manapság nagy divat code-ról beszélni, ami leggyakrabban valamiféle dress code, elvárt ruházat, esetleg egyenruha, kitűző, jelvény, ez meg az használata. A code az összetartozást jelzi, a „mi” tudatát fejleszti. 



A Katedralskolan dress code-ja nem kívül, hanem belül (szellemben, észben, szívben, lélekben) viselhető szellemi ruházat. Egyszerű és folyamatosan alkalmazandó értékek, etikai normák, szabályok sora, ami az iskola által elvárt attitűdöket igyekszik kifejleszteni.

A valódi cél az, hogy a diákok igyekezzenek: érdeklődők, tájékozottak, gondolkodók, jól kommunikálók, elvszerűek, nyitottak, gondoskodók, kockázatvállalók, kiegyensúlyozottak, reflektívek lenni.

 A félév elején megkapott CODE pedig így szól:

Légy ott időben.

A szükséges anyagok és eszközök legyenek nálad.

Azt tegyed, amit épp tenned kell.

Legyél barátságos másokkal.

Tervezd meg tanulmányaidat.

Tartsd be a határidőket.

Ez a gyakorlatban  azt jelenti, hogy a rengeteg projektmunka, prezentáció, kreatív írás feladat, referátum, házi dolgozat, mini tanulmány, laborjelentés teljesítése mellett igen fontos az is, hogy az órákon vitatkozzanak egymással a gyerekek.  Megvitassák eredményeiket, kifejtsék véleményüket, érveljenek gondolataik mellett, ugyanakkor legyenek mindig a nyitottak a másik véleménye iránt, és tiszteljék egymást. A tanárok arra kíváncsiak, hogy mit tudnak a diákok, és nem azt keresik, hogy mit nem tudnak. Ha pedig valaki valamiben gyengének mutatkozik, akkor segítséget kap ahhoz, hogy fejlessze önmagát.  Az iskola biztonságos hely. A fiam szárnyakat kapott. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése