Látszólag semmi köze sincs a Pisa-felmérésnek a
felnőttképzéshez és a kulturális mediációhoz vagy a multikulturális
társadalomhoz (persze van), most mégsem tudok másról írni, mint erről.
Egyrészt azért kell írni erről, hogy ne essek az
elfogultság gyanújába. Eddig csupa jót írtam a svéd iskoláról, arról a konkrét
gimnáziumról, ahol most épp szülő lehetek. Ez a véleményem továbbra sem
változik meg, mert szülőként és tanárként is naponta ér öröm az iskolának
köszönhetően. Domosnak szerencséje van, egyúttal megkomolyodott. Az orvosi
vizsgálatról egyenesen az iskolába rohant, hiszen „egy IB diák nem lóghat”, és
különben is, fizika labor lesz. Hogy milyen jegyet kapott tavaly fizikából? Ezt
inkább nem írom le. Folyamatosan megmutatja az éppen elkészült esszét,
referátumot, regényfejezetet. Nem is kell kérnem. Csupa meglepetés itt az
életem.
Másrészt tanárként, egyetemi oktatóként azt gondolom,
hogy az oktatás egésze egységes rendszer, és egységében, nem pedig szeletekre
osztva kellene gondolkodni és felelős szakemberként gondoskodni róla. Persze,
van közoktatás, szakképzés, felnőttképzés, felsőoktatás, informális,
non-formális tanulás, LLP, ám egy-egy társadalom sikerességének, az emberek
boldogulásának szempontjából minden egyes szakasznak fontos szerepe van.
Egyetemi oktatóként folyamatosan azzal szembesülök, hogy a tanítványaim nem
mernek kérdezni, nem mernek vitatkozni, és ez olyan tárgyak esetében, mint
például a filozófia, egyenesen tragikus.
Arra a kérdésemre, hogy általános iskolai és gimnáziumi
tanulmányaik során hány projektmunkában vettek részt, hány referátumot, esszét,
stb. írtak, a diákjaim többnyire azt válaszolják: „egyet sem”. Körülbelül 5-6
%-uk, erős évfolyam esetében 10%-uk végzett valamilyen jellegű kreatív, aktív
ismeretszerzésre épülő feladatot.
A svéd pisai ferdetorony
Kétségtelen tény, hogy a svéd 15 évesek rosszul
teljesítettek a Pisa-felmérésen. Az Eduline-tól kölcsönzött táblázatból jól
látszik az eredmény.
Íme:
Baj van tehát itt is, főként szövegértésben teljesítettek
rosszul a svéd 15 évesek.
Mi lehet ennek az oka, és mit lehet tenni? Ez a kérdés
napi szinten merül fel a svéd médiában, ahol egyrészt szakértők elemzik az
eredményeket, és vitákat rendeznek diákok, tanárok, értelmiségiek, szakértők,
szülők részvételével. A svéd rádió 1-es csatornáján szintén rengeteg műsor szól
ugyanerről.
Bár nem követtem minden egyes műsort figyelemmel, nem is
volna erre időm, mégis van néhány eleme a nyilvánosság előtt folyó vitáknak és
elemzéseknek, amelyek tükrözik a svéd társadalomra jellemző társadalmi
felelősségvállalást.
Egyrészt az adatok részletes elemzése során kiderült,
hogy a fiúk és lányok teljesítménye sokban különbözik: a fiúk minden
készségterületen 20%-al maradnak el az OECD-átlagtól, míg a lányok 5-6%-al.
Másrészt az is kiderült, hogy egyes körzetekben,
iskolákban jól, míg másutt rosszabbul teljesítettek a gyerekek. A külvárosi, jellemzően
bevándorlók által lakott körzetek iskoláinak tanulói minden készségterületen gyengébb
eredményt értek el. A néhány éve Svédországban élő gyerekeknek több problémával
is meg kell küzdeniük. Egyrészt azzal, hogy a nyelvismeret nem pusztán a
nyelvtan és a szavak, szószerkezetek, mondatstruktúrák elsajátítását jelenti: biztos
és készségszinten birtokolt kulturális ismeretek nélkül nem beszélhetünk
hatékony nyelvtudásról. Ugyanakkor ezeknek a gyerekeknek a szülei gyakran
alacsony képzettségűek, esetleg saját anyanyelvükön is funkcionális analfabéták.
Otthon ezek a gyerekek nem látnak könyveket, és bár elképzelhető, hogy a
digitális kompetenciájuk fejlett, mert van otthon internet és érintőképernyős
telefon, ám ez nem jelenti azt, hogy az internetet könyvtárként, szövegek
olvasására és elérésére, tanulásra alkalmas tárhelyként használnák.
A tanárok és diákok arról panaszkodnak, hogy a nagy
létszámú osztályokban nem lehetséges a személyre szabott fejlesztést (tanítást
és nevelést) megoldani. Harminc fő esetén a tanároknak nincs lehetőségük
(idejük és terük) az egyéni készségfejlesztésre, a tehetséggondozásra, a
lemaradások pótlására. Ugyanakkor a vitákban megszólaló diákok és szülők egy
része azt állítja, hogy a svéd iskola kiválóan fejleszti a kreativitást, a
digitális kompetenciát és a nyelvoktatás is hatékony.
Úgy tűnik, nyilvánosan, szakértők, szülők, diákok,
tanárok bevonásával zajlik itt a brainstorming, a közös ötletelés és gondolkodás
arról, hogy mit kell és lehet megváltoztatni ahhoz, hogy a mindenkit érintő
kérdésben, a közoktatásban jobb eredményt érjenek el a diákok. Abban mindenki
egyetérteni látszik, hogy a svéd társadalom jövője függ ettől, vagyis nem lehet
a kérdést a szőnyeg alá söpörni. A tanulni tudó, önmagát átképezni képes,
kreatív, nyitott adófizető állampolgár tudja megteremteni azt a jövőt, ahol a
közteherviselés, kölcsönös felelősségvállalás, szociális gondoskodás
eredményeként a társadalom tagjai elégedettek lehetnek.
Jövőre Svédországban is választások lesznek, így
nyilvánvaló, hogy a vitában a pártok is szerepet vállalnak. Programokat
vitatnak meg, és tartózkodnak a felelősség egymásra hárításától. A felelősség
mindenkié. Azé is, aki épp most kormányoz, és azé is, aki ellenzékben van. Az
eredmény is mindenkié. Minden egyes svéd állampolgáré. És főként azoké, akik még talán meg sem születtek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése