Ez előző történet, ami az enyém, a szőke, kékszemű
kislányé, lehetne másé is. Lehetne borzalmasabb is. Hány gyerekre, felnőttre
nyomnak rá valamilyen bélyeget naponta a világ minden táján, csak azért, mert
valamiben más?
Hány emberről döntik el naponta, hogy ő rossz, alacsonyabb
rendű, hitvány, mielőtt tenne bármit is? Hány embert tesznek deviánssá nap mint
nap az előítéletekkel? Miért ítélünk meg másokat előre? Milyen érvek, indokok,
érdekek vezetik az embereket egymás megbélyegzésében? Milyen érdek és érv lehet
elfogadható arra, hogy másokat kirekesszünk? Mit érezhet egy néger, egy cigány,
egy zsidó, egy arab, egy mexikói, egy murri vagy egy palawah vagy egy koori
(ausztrál őslakosok), egy hopi vagy egy irokéz, vagy bárki, ha azzal
találkozik, hogy mielőtt tenne bármit is, máris eldöntik róla, hogy ő rossz,
alacsonyabb rendű, civilizálatlan, megvetendő, érdemtelen az emberi életre?
Mi lehet annyira fontos, hogy elfeledkezzünk emberségünkről?
A pénz? A hatalomvágy? A dicsőség iránti vágy? A karrier? A nagyobb autó, szebb
ház, nagyobb úszómedence, több szolga, több és fiatalabb nő (és férfi????)
iránti vágy? Mi hatalmazhatja fel (felhatalmazhatja-e bármi is?) az embert,
hogy úgy bánjon másokkal, ahogyan ő nem szeretné, hogy bánjanak vele?
Csupa naiv kérdés, ugye?
Csak naiv kérdéseim vannak, meglehetősen naivnak tűnő
válaszokkal és három hivatkozási alappal.
Az egyik Aquinói Szent Tamás (és Dante), a másik Lázár
Ervin, a harmadik Weöres Sándor (akinek verseiből néhányat muszáj lesz angolra –
svédre - arabra varázsolnom valahogyan)
AQUINÓI SZENT TAMÁS
Aquinói Szent Tamás azt írja a Summa Theologiae-ben
(és ezt veszi át Dante az Isteni színjátékban), hogy a teremtmények kölcsönösen
összefüggnek egymással, és ez Isten szándéka szerint való. Az égitestek, a Nap
és a Hold, a csigabiga, a denevér, a (libanoni) cédrus és a fűszál, a zsiráf és
a tengeri herkentyű léte, sokfélesége és különbözősége arról tanúskodik, hogy
egyetlen teremtmény sem lehet elég önmagának. A teremtmények csak egymással való
összefüggésben léteznek, és egymás szolgálatával kölcsönösen kiegészítik
egymást.
A világmindenség azért szép, mert a teremtett világ létezőinek
sokféleségéből rend és harmónia születik. Az ember ezeket fokozatosan fedezi
föl, és megláthatja a teremtett világ szépségében Isten végtelen szépségét. Ez
pedig felébresztheti, éberré teheti, és tisztelheti a Teremtőt (és a teremtést
mint olyat).
Az emberi egyed, írja Tamás, mivel Isten képmása, a
személy méltóságával bír: nem csupán valami, hanem valaki. Képes arra, hogy
megismerje önmagát, uralkodjék önmagán, szabadon ajándékozza magát és
közösségre lépjen más személyekkel. Városokat alapít,
államokat tart fenn, segít másoknak.
ODAAJÁNDÉKOZZA ÖNNÖN MAGÁT.
ODAAJÁNDÉKOZZA ÖNNÖN MAGÁT.
Tamás mindemellett megemlíti azt is, hogy az
emberiségnek közös az eredete (Ádám és Éva), és a közös eredetnek köszönhetően
az emberi nem egységet alkot. (Nem célom Tamást feminista elméletek alapján
olvasni, itt most más a téma).
Sokféleség, különbözőség, közös eredet,
egység, megismerés, közösség, ajándékozás.
Nem mellesleg Tamás arab és bizánci
közvetítéssel ismerte meg a görög filozófusok munkáit.
LÁZÁR ERVIN
Lázár Ervin remek meséi között van egy, ami
mintha ezt a Szent Tamástól származó gondolatot fordítaná le, vagy legalábbis érezhető
benne némi egybecsengés a fentiekkel.
Zsiga föstő fest a címe, a Manógyár című könyvben olvasható.
A történet szerint Zsiga föstő akkor élt,
amikor csupa fehér volt a világ. A fák, bokrok, bogarak, fűszálak, madarak, az
ég, a tenger, a búzamezők – minden csupa fehér volt. Zsiga föstő ezt a csupa
fehér világot festette csupa fehér színnel.
Egyszer aztán csupa fehér felesége, Bazsarózsa
Mária sírni kezdett, mert már nagyon unta, hogy csupa egyforma a ruhája, holott
volt neki pliszírozott, buggyos, fodros, kötött, szövött, ilyen-olyan ruhája.
Mégis mind egyforma volt. Fehér. Ezt azonban nem tudta Mária. Csak azt tudta,
hogy valami hiányzik neki.
Zsiga föstő elővett a tulipántos láda
mélységes mélyéről egy tubust, ami, láss csodát, piros festéket rejtett
magában. Lett is nyomban piros szoknya, öröm, vulkánkitörés.
Zsiga föstő hozzá is látott, hogy csupa
pirosra fesse a csupa fehér világot, csakhogy elhúzódott ecsetjétől az ég,
elhúzódtak a vizek, a fák, a kankalinok, a nyulak és csigabigák. Zsiga pedig
rájött, hogy van még tubus a láda fenekén. Elővette őket, és festeni kezdett.
„Nyüszög, sikogat, kacarászik, dalol
gyönyörűségében a világ. Fölragyognak rajta tűzsárgák, olívzöldek, mélykékek,
pirosok. Zsiga föstő izzad, dolgozik. Feldübörögnek a szivárványszínű
vízesések, mint a csillagszóró, a kitörő tűzhányó, sárgásvörösen izzik a láva,
sötétzölden zúgnak a fenyvesek, aranysárgák a búzatáblák, és nincs megállás,
mert jön az ősz; ami eddig zöld volt, azt most sárgára, pirosra kell festeni,
aztán jön a tél a sok fehérrel, aztán a tavasz türkizei, rózsaszínei,
élénksárgái, áttetsző zöldjei, mosolygós barnái. Dolgozik Zsiga föstő keményen,
lám, az emberekre is van gondja, micsoda szépre festi a lányokat, s ahol meg
haragot, viszályt lát, oda nagy fekete pacákat pöttyint, hogy épp a szívére
ment annak az ordító embernek, a savas eső áztatta erdőket is befeketíti Zsiga
föstő, de látszik rajta, jobb szeret esküvőt festeni, virágokat varázsol az
ifjú pár lába elé, színes szalagokat lobogtat a menyasszony hajában,
szikráztatja a napot, biztos lehetsz benne, hogy estére szép, mélyvörös
naplemente lesz - így örvend Zsiga föstő, ha megértést és szeretetet lát.”
Hogy mi a tanulság? Itt és most és nekem annyi
csupán, hogy gyönyörűségesen szép színesnek is láthatjuk a világot, ahol
formák, színek, árnyalatok, kultúrák, szokások, művészetek, nyelvek, hitek, dalok
és táncok sokasága adja ki azt a képet, ami gyönyörűen teljes. Ha nem így
volna, unalmas volna. Csak képzeljétek el.
WEÖRES SÁNDOR
Egészen másról ír Weöres abban a versében, amiből
idézek egy kicsit. Arról a tapasztalatról (is) szól a vers, amit naponta
láthatunk, ha megnézünk egy híradót, újságot olvasunk, vagy csak üldögélünk a
Facebook felett mélán. Háborúk vannak mindenütt, emberek menekülnek, tengerbe
vesznek, éheznek, egymásra lőnek, vonulnak, kiabálnak, lobogtatnak,
kirekesztenek. Mintha a fenti gyönyörűségesen szép színes csak a mesékben
volna. Tényleg csak ott kell lennie? Nem lehetséges, hogy itt, köztünk is
legyen (a naivitás csúcsa ez a vágy, tudom, de hát felhők, és egyebek)?
Sokan, sokféle bölcsességet mondtak már erre
vonatkozóan: mit is kellene tenni, hogy ne így, hanem úgy legyen. Ilyen
személyekre gondolok, mint Jézus, Buddha vagy (ha már arab) Mohamed próféta, és
más próféták, szentek, filozófusok, művészek. Csupa pusztába kiáltott szó.
Most én is belekiáltom Weöres szavait, amelyek
arról szólnak, hogy mit tehetünk mi magunk magunkkal, magunkért, és ezzel
mindenkiért, a színekért.
XX. századi freskó a vers címe.
„Felhőkakukvár
háromezer éve telik díszekkel és lomokkal,
nagy ládákkal -- felirásuk: "én!" "enyém!" "nekem!" "engem!" s falát mindenfelé kinyomta "az én kincsem", "az én lázam", "az én üdvöm", végre felbillent
s az alatta felgyűlt ganajba zuhant.”
háromezer éve telik díszekkel és lomokkal,
nagy ládákkal -- felirásuk: "én!" "enyém!" "nekem!" "engem!" s falát mindenfelé kinyomta "az én kincsem", "az én lázam", "az én üdvöm", végre felbillent
s az alatta felgyűlt ganajba zuhant.”
(…)
„"Hallottátok-e: ne fontoskodjatok!
E két szó a nektek röpített ige, e két szó a Nagy Könyv, e két szó, mely a világ rángását feloldaná!
Ne fontoskodjatok! Ne akarjatok zászlót lengetni,
építő, romboló, mentő mozdulatokkal hadonászni,
hagyjátok a jelszókat, fontoskodó elveket, rángató eszméket!
Halljátok: semmi előnyt ne kivánjatok,
előny értékében ne higgyetek,
s lemállik rólatok a százféle téboly, mely mind előnyt kinál,
E két szó a nektek röpített ige, e két szó a Nagy Könyv, e két szó, mely a világ rángását feloldaná!
Ne fontoskodjatok! Ne akarjatok zászlót lengetni,
építő, romboló, mentő mozdulatokkal hadonászni,
hagyjátok a jelszókat, fontoskodó elveket, rángató eszméket!
Halljátok: semmi előnyt ne kivánjatok,
előny értékében ne higgyetek,
s lemállik rólatok a százféle téboly, mely mind előnyt kinál,
és
olyanok lesztek, mint a szívverés:
nyugalma működés, és működése nyugalom."
Így, valahogy.
És hogy végül is miért éppen arab?
Nagyon egyszerű. Elképzeltem, hogy milyen
lenne óvodába menni első nap az új városban, egy másik országban, az új
pajtások közé, ha arab volnék és gyerek. Félnének tőlem? Azt mondanák,
terrorista vagyok? Haza küldenének a szülőföldemre? Oda, ahonnan elűzött a
történelem? Megfognák-e a kezem, ha körjátékot játszanánk? Játszanának-e velem?
Ezek a kérdések Ádám kérdései is lehetnének,
aki egyiptomi, muszlim, két éves, és most kezdett járni bölcsődébe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése