A kérdést – mit csinálok én itt? –
saját magamnak szoktam mostanában feltenni, elég gyakran és különféle hangsúlyokkal.
Aztán átalakítom a mondatot, az igét kicserélem, lesz belőle „keresek” és „akarok”,
vagy szelíden „szeretnék”.
Mivel kicsit furcsán- rohanva indultam
útnak, és kisebb Facebook fóbiám is keletkezett közben, sokaktól nem búcsúztam
el. Bocsánat. Érkezés után pedig elsodortak az események és a váratlan
helyzetek sora. Elsodort a „csinálás-keresés-akarás-szeretés”.
Eltekintve
attól, hogy mit csinálhatnék itt, ha másként állnának (vagy működnének) a
dolgok (pl. visiting professor, posztdoktori ösztöndíjas, színháztudományi kutatói
ösztöndíjas, gazdag viking-feleség, királykisasszony nevelőnője, stb. stb.)
most végre elmondom, mit csinálok, próbálok csinálni itt, Uppsalában,
Svédország szívében. Azt is elmondom, hogy azt, amit csinálok, miért nem
mondjuk Olaszországban teszem, ahogy az elvárható volna egy rendes
italianistától.
Tehát, tratatatam:
Grundtvig asszisztensként dolgozom.
Grundtvig asszisztensként dolgozom.
Ez a tény némileg meg fogja szabni a
határaimat, vagyis a blog témáit, és egyúttal megzabolázza írói-esszéista
vénámat is. Bocsánatot kérek azoktól, akik mást vártak: itt oktatásról, elsősorban
felnőttképzésről, a nem formális és az informális oktatásról és a csoportok
közötti mediációról lesz szó.
Emellett mindenről, ami kultúra, és mindenről, ami a sztereotípiák ledöntését szolgálja, és ami az én idealista-pacifista-humanista elképzeléseim vagy álmaim szerint lehetővé teszik a lehetetlent.
Vagyis azt, hogy olyan világban éljünk (éljenek gyerekeink és unokáink), ahol az emberek nyitottak egymás felé, ahol megismerni és megérteni akarnak mindent, ami az emberi élethez tartozik, legyen az atrefaktum, emberi alkotás, életmód, tudomány, vagy természet. Ahol senki sem akar uralkodni a másikon, és nincsenek előítéletek (értsd: nem előre ítélkeznek az emberek egymás felett). Nem folytatom – így is eléggé világos, hogy a „tanárnő megint a fellegekben jár”. És az is világos lehet a tanítványaim számára, hogy a tanárnő „Grundtvig-mániája” testet öltött végül.
Emellett mindenről, ami kultúra, és mindenről, ami a sztereotípiák ledöntését szolgálja, és ami az én idealista-pacifista-humanista elképzeléseim vagy álmaim szerint lehetővé teszik a lehetetlent.
Vagyis azt, hogy olyan világban éljünk (éljenek gyerekeink és unokáink), ahol az emberek nyitottak egymás felé, ahol megismerni és megérteni akarnak mindent, ami az emberi élethez tartozik, legyen az atrefaktum, emberi alkotás, életmód, tudomány, vagy természet. Ahol senki sem akar uralkodni a másikon, és nincsenek előítéletek (értsd: nem előre ítélkeznek az emberek egymás felett). Nem folytatom – így is eléggé világos, hogy a „tanárnő megint a fellegekben jár”. És az is világos lehet a tanítványaim számára, hogy a tanárnő „Grundtvig-mániája” testet öltött végül.
Grundtvig asszitens – a Grundtvig az EU
felnőttképzési oktatási programja, amelyet a magyar nemzeti iroda, a Tempus
Közalapítvány koordinál, bonyolít és pályáztat. A Grundtvig az EU
felnőttképzési oktatási programja volt. Csak volt, mert 2014-től új oktatási program
indul az EU-ban, amelynek Erasmus+ a neve. Egyelőre nem sokat lehet tudni róla,
de amint megtudok valami újat, megosztom ezen az oldalon. Addig is, akit
érdekel, itt tájékozódhat: www.tka.hu
A Grundtvig programon belül különféle
együttműködési és mobilitási programokra lehetett pályázni, a leghosszabb mobilitási
program az asszisztensi volt (és remélhetőleg lesz).
Én 5 hónapig és 10 napig leszek itt, Uppsalában.
A fogadóintézményem a Svédországi Arab Kulturális Egyesület, az Arabiska
Kulturförening i Sverige. Eredetileg az a feladatom, hogy az egyesület munkáját
módszertani szempontból segítsem: részt vegyek a hosszú távú stratégia
kidolgozásában, módszertani képzést tartsak szociális, szocio-kulturális és
kulturális animációból, segítsek két informális vagy inkább nem formális kurzus
kidolgozásában, amelyet valamely úgynevezett „liberális” felnőttképzési intézmény
fogad be. Emellett segítsek a közösségfejlesztésben és egyéb programok lebonyolításában.
Mindemellett szeretnék kialakítani itt egy bázist a hallgatóimnak, andragógusoknak (ha egyáltalán lesz még olyan otthon) és kultúra mediátoroknak, ahová különféle ösztöndíjakkal eljöhetnek gyakorlatot szerezni a különböző svéd felnőttképzési intézményeknél.
Mindemellett szeretnék kialakítani itt egy bázist a hallgatóimnak, andragógusoknak (ha egyáltalán lesz még olyan otthon) és kultúra mediátoroknak, ahová különféle ösztöndíjakkal eljöhetnek gyakorlatot szerezni a különböző svéd felnőttképzési intézményeknél.
Leginkább azt szoktam mondani és gondolni
magamról, hogy most kultúramediátor vagyok, és nagyon úgy néz ki, hogy az
vagyok. Minden előnyével és hátrányával együtt. Hogy aztán végül mire jutok,
azt egyelőre nem tudom, mert bár van saját stratégiám, a valóság mindig más,
mint az előre elképzelt és eltervezett út. A mediátor legfontosabb erényeit
gyakorlom (próbálom gyakorolni) itt: elfogadás, empátia és folyamatos alkalmazkodás
a körülményekhez. Jelenleg leginkább Sziszifusznak érzem magam: felgörgetem a
sziklát, aztán újra, aztán újra fel, aztán néhány szilánk fent marad, aztán
újra fel. A sivatag-metafora ugyanezt volt hivatott leírni. Idővel kibontom
mindkettőt
Már csak egyetlen (na jó, kettő) kérdésre
nem válaszoltam: Mire való ez az egész csinálás-keresés-akarás-szeretés? És
miért éppen Svédország? (A „miért éppen arab” kérdést most idő hiányában nem
tenném fel magamnak- de persze, kérdezzetek.)
Az első kérdésre a válasz: a sok
elméleti okosság, amit multikulturalizmusról, konfliktusokról, mediálásról, interkulturális
kommunikációról, egyebekről tudok mondani, akkor lesznek hitelesek, akkor
válnak kézzelfogható tudássá és gyakorolható hivatássá a tanítványaim számára,
ha a valóságban is látom, kipróbálom, megtapasztalom, milyen a kulturális mindenki
földjén élni.
Nos, hát itt duplán vagyok idegen, vagy inkább triplán. A gyakorlatban, sztereotípiák között. Olyan helyzeteket élek meg, amit a könyvekből nem lehet megtanulni, megismerni. Például a fiatal kurdok és szíriaiak konfliktusát, a gottsundai és stenhageni gangek verekedését. És, remélem, azt is, hogy sikerül a kurd és szíriai kulturális szervezetek vezetőivel kidolgozni valamilyen stratégiát (az egyik kis csírázó növénykém a sivatagban).
Nos, hát itt duplán vagyok idegen, vagy inkább triplán. A gyakorlatban, sztereotípiák között. Olyan helyzeteket élek meg, amit a könyvekből nem lehet megtanulni, megismerni. Például a fiatal kurdok és szíriaiak konfliktusát, a gottsundai és stenhageni gangek verekedését. És, remélem, azt is, hogy sikerül a kurd és szíriai kulturális szervezetek vezetőivel kidolgozni valamilyen stratégiát (az egyik kis csírázó növénykém a sivatagban).
A második kérdésre könnyebb a válasz:
Svédország oktatási rendszere lenyűgöző. Olyan, amire nekünk is szükségünk van,
volna. Aktív állampolgárság, demokrácia, felelősségvállalás, Life long
learning: ez mind olyan formát ölt, amit én szeretnék otthon is látni.
Kreativitás és kreatív ipar, a tanulás mint egészségmegőrző rendszer, csodás nyugdíjasok, akik egyszerre 2-3 nyelvet tanulnak, mert tanulhatnak. Iskola, ahová szeret a gyerek járni, mert érdekes, mert izgalmas, mert nagyon sok mindent lehet, és mert ő áll a középpontban, a társaival együtt, akik azt tanulják, hogyan kell egymást elfogadni és tisztelni. Az esélyek biztosítása, a lehetőség, hogy az legyél, ami szeretnél lenni, amiért megküzdesz, még akkor is, ha szüleid bevándorlók vagy esetleg finn romák.
Álmaim iskolarendszere. Hát most nyitott szemmel álmodhatok néhány hónapig.
Kreativitás és kreatív ipar, a tanulás mint egészségmegőrző rendszer, csodás nyugdíjasok, akik egyszerre 2-3 nyelvet tanulnak, mert tanulhatnak. Iskola, ahová szeret a gyerek járni, mert érdekes, mert izgalmas, mert nagyon sok mindent lehet, és mert ő áll a középpontban, a társaival együtt, akik azt tanulják, hogyan kell egymást elfogadni és tisztelni. Az esélyek biztosítása, a lehetőség, hogy az legyél, ami szeretnél lenni, amiért megküzdesz, még akkor is, ha szüleid bevándorlók vagy esetleg finn romák.
Álmaim iskolarendszere. Hát most nyitott szemmel álmodhatok néhány hónapig.
Időnként, amikor nehézségek adódnak az
itteni munkámban (nagyjából 2 naponta), felmerül bennem, hogy jobb lett volna
Olaszországba menni. Bizonyos szempontból valóban jobb lett volna. Ott 20-.25
éves munkakapcsolatokkal és az olaszos pörgéssel már őrületesen sok dolgot
csináltam volna régi-régi barátokkal. Itt most szedegetem össze a kapcsolati
tőkét.
És időnként nem hiszem el, hogy néhány integrációban illetékes, úgynevezett „kulturális szakembernek” el kell magyaráznom, mit jelent az „informális oktatás”.
És időnként nem hiszem el, hogy néhány integrációban illetékes, úgynevezett „kulturális szakembernek” el kell magyaráznom, mit jelent az „informális oktatás”.
Kérdezzetek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése